Étellel jutalmazás, igen vagy nem?
Vajon rendben van-e, ha étellel jutalmazzuk vagy büntetjük a gyereket? Vajon mi lehet a következménye annak, ha ez rendszeres a mindennapjainkban? Vajon hol van a határ? Vajon lesz-e következménye ennek a gyerek későbbi étkezési szokásaira, kapcsolatára a saját étkezésére? Vajon szülőként milyen eszközeink lehetnek akkor, amikor fogy a türelem, és valamit be kell vetni, ami felér egy csokival? Kohlné Dr. Papp Ildikó pszichológus, dietetikus ezt a témát járja körül cikkében, ezúttal is konkrét, és a mindennapokba könnyen beilleszthető tippekkel segít.
Generációk óta létező jelenség az étel, mint nevelési eszköz alkalmazása. Vajon ki nem mondott még soha hasonlót a gyermekének?
„Ha megeszed a főzeléket, ehetsz utána csokit”
"Ha jól viselkedsz, amíg a boltban vagyunk, veszek neked egy nyalókát"
"Most már ideje hazaindulnunk a játszótérről. Ha hiszti nélkül jössz, hazafelé ehetünk egy fagyit."
„Ki pakol el a leggyorsabban? Annak édesség jár!”
„Összevesztél a barátnőddel? Ne is foglalkozz vele! Gyere, együnk inkább egy kis vigaszcsokit.”
„Ha azonnal nem hagyod abba a rendetlenkedést, nem fogsz kapni a sütiből!
„Ha most csendben eljátszol, amíg dolgozom, akkor később ehetsz egy kis gumicukrot.”
Kétségkívül minden szülő eljut néha arra a pontra, amikor úgy érzi, abban az adott helyzetben nincs jobb ötlete, több ideje, meggyőző érve vagy egyszerűen már csak türelme, mint hogy bevet egy kis finomságot, mint jutalmat vagy büntetést. És lássuk be, sokszor működik, sok apró-cseprő mindennapos konfliktushelyzet, ellenállás, hiszti megszüntethető egy kis finomsággal.
AKKOR VAN-E EZZEL GOND EGYÁLTALÁN?
Bizonyos szintig nincs. Egy „elég jó” szülő empatikus önmagával és elfogadja, hogy nincs mindig a helyzet magaslatán, néha be kell érni egy közepesen rossz megoldással. Tehát nem ördögtől való, ha alkalmanként ráfanyalodunk erre a nevelési eszközre, hiszen kényelmes és rövidtávon hatékony, de ha túl gyakran alkalmazzuk, akkor már káros lehet. Hosszútávon negatívan befolyásolja a gyermek étkezési szokásait, az ételekkel való kapcsolatát és a testsúlyát.
Azok a felnőttek, akik úgy emlékeztek vissza a gyermekkorukra, hogy a szüleik gyakran használták jutalmazásra vagy büntetésre az ételt, nagyobb valószínűséggel voltak elhízottak és voltak nehézségeik az érzelmi evéssel. Sok túlsúlyos felnőtt megfogalmazza, hogy a legfőbb nehézsége a fogyásban az, hogy az evésen kívül nem nagyon van eszköze arra, hogy megjutalmazza magát egy fárasztó nap után vagy megküzdjön a mindennapos stresszel, negatív érzelmekkel.
Érdemes tehát már gyermekkorban a jó szokásokat megalapozni.
MI A PROBLÉMA AZ ÉTELLEL JUTALMAZÁSSAL?
1. „Jó” ételek, „rossz” ételek
Manapság hajlamosak vagyunk címkézni az ételeket. A szülők is gyakran hangsúlyozzák a gyerekeiknek, hogy vannak a „jó” ételek, amiket fontos fogyasztani, mert egészségesek, táplálóak (pl.: „Edd meg a zöldséget, mert sok benne a vitamin.”) és vannak a „rossz” ételek, amiket jobb elkerülni, mert egészségtelenek, hizlalnak. (pl.: „Nem szabad túl sok chipset enni, mert duci leszel”). Emiatt a „rossz” ételekhez hamar kialakul egy ambivalens viszonyulás, vágyunk is rá, de bűntudatunk is van, ha eszünk belőle. Amikor pedig pont ezeket a „rossz” ételeket kínáljuk fel jutalmul a gyermekeinknek a helyes viselkedésért cserébe, azzal ellentmondó üzenetet közvetítünk. Ráadásul, ha ezek a „rossz” ételek általában tiltottak, akkor ha valamiért mégis ehetnek belőle, akkor hajlamosak lehetnek a túlfogyasztásra.
Ezzel pedig kialakul egy önrontó kör, ami biztos ismerős azoknak, akik évek óta küzdenek a túlsúlyukkal. A fogyás érdekében igyekeznek elkerülni a „rossz” ételeket, de nagyon vágynak is rá. Aztán egyszer, amikor mégiscsak elcsábulnak, addigra már annyira sóvárognak az adott íz, élmény után, hogy egyszerre nagyon sokat esznek belőle. Ezt pedig követi a bűntudat és a fogadkozás, hogy holnaptól egy darabot se… A sikeres fogyás első lépése ennek az ördögi körnek a megszakítása.
2. Amikor az evés jutalma az étel
Mindennapos jelenség, hogy a szülők alkut kötnek a gyerekeikkel, ha megeszik a kevésbé kedvelt főzeléket, akkor utána kaphatnak valami édességet. De ezzel két probléma is van. Egyrészt csak azt érjük el, hogy édességet még inkább finomnak, vágyottnak és jutalomértékűnek, a főzeléket pedig még kevésbé finomnak és vonzónak fogják érezni. Másrészt azt tanítjuk meg ezzel, hogy ne vegyék figyelembe a belső éhség-telítettség jelzéseiket, hanem akkor is egyenek, ha már nem éhesek. Ezzel rászokhatnak a rendszeres túlfogyasztásra.
3. Az étel, mint érzelmi támasz
Az érzelemszabályozás egy nagyon fontos készségünk, amit gyerekkorban tanulunk meg. Ahogy mi most kezeljük a gyermekünk érzelmeit, úgy fogja ő is kezelni a későbbiekben. Ha rendszeresen étellel jutalmazzuk a jó viselkedést, vagy édességet kínálunk neki, ha unatkozik, szomorú vagy frusztrált, akkor az ételhez való viszony hamar egy plusz színezetet kap, ami tartósan megmarad és utána nagyon nehéz változtatni rajta.
TIPPEK: MIT TEGYÜNK ÉTELLEL JUTALMAZÁS HELYETT?
Fontos tehát, hogy csak alkalmanként használjuk az evést, mint nevelési eszközt, és az étel helyett legyen egy széles eszköztárunk, amit bevethetünk a mindennapokban.
1. Ismerd fel az ismétlődő mintát
Az első kérdés, amit érdemes feltenned magadnak, hogy van-e olyan visszatérő helyzet, amikor gyakrabban alkalmazod az evést, mint nevelési eszközt? Például a gyermeked nagyon válogatós vagy kis mennyiségeket eszik és úgy érzed, nincs más eszközöd arra, hogy többet vagy többféle ételt egyen? Vagy inkább a hiszti és veszekedések kezelésében vannak nehézségeid? Esetleg azt veszed észre, hogy hétköznap esténként, amikor már fáradt vagy, akkor veted be az evéssel nevelést, hétvégén pedig több türelmed, ötleted van?
Gondold végig melyik területen vannak leginkább nehézségeid. Vajon mi lehet ennek az oka? Miért éled meg ezen a területen a tehetetlenséget, eszköztelenséget? Mit tudnál tenni, hogy könnyebb legyen?
Néha egyszerűen csak arról van szó, hogy a saját szüleinktől, nagyszüleinktől hozott mintákat visszük tovább. Ilyenkor már önmagában a tudatosítás és kis, egyszerű változtatások bevezetése is segíthet. Azonban az is előfordulhat, hogy más van a háttérben, ilyenkor érdemes szakértővel konzultálni (pl. ha a gyermek nagyon válogatós).
2. Ne hibáztasd magad
Hidd el, nem vagy egyedül azzal, ha nehézséged van a változtatással. Sokan ezt láttuk otthon, ebben nőttünk fel, ez jön belőlünk automatikusan. Nehéz változtatni. Gyakran a szülők bevallják, hogy ezzel a témával maguknak is vannak nehézségeik. Ha mi nem tudjuk a megoldást, akkor a gyermekeinknek, hogy tudnánk ezt megtanítani? Legyél magaddal türelmes és dolgozz a saját elakadásaidon is.
3. Bővítsd az eszköztárad
Az étel helyett új, jobb alternatívát találni nem mindig könnyű. Összegyűjtöttem néhány szempontot, ami alapján érdemes az étel helyett új eszközöket kipróbálni. Remélem találsz benne a magad számára is néhány hasznos ötletet! 😊
1. Mindig szavakkal is fejezd ki a dicséretet, lehetőleg úgy, hogy az minél pontosabb legyen. Például ahelyett, hogy csak annyit mondasz, hogy „De jó, hogy végre rendet raktál a szobádban”, jobb, ha pontosan kifejezed, mi az, amit igazán jól csinált. Például „Köszönöm, hogy rendet raktál a szobádban. Nagyon szépen összehajtogattad a ruhákat és köszönöm, hogy a könyveket is olyan szépen visszaraktad a polcra.”
2. Nagyon fontos készség, hogy megtanítsuk a gyermekünknek felismerni, megnevezni és megfelelően kifejezni az érzéseit. Például „Biztos nagyon szomorú vagy, hogy összevesztetek a barátnőddel. Én is az lennék. Megölelgesselek? Van kedved beszélgetni róla, mit történt?"
3. Ne adj az evésért jutalmul ételt! Ha gyermekünk válogatós, az gyakran sok nehézséget, vitát szül a mindennapokban. Nem kell, hogy mindent szeressen a gyerek, szerencsére sokféle egészséges étel van, próbálj többféle ételt felkínálni, változatosan elkészítve. Ha úgy érzed egyedül nem megy, kérd dietetikus tanácsát. Ha felmerül a gyermekkori evészavar gyanúja, konzultálj evészavarban jártas pszichológussal.
4. Kerüljük az ételek „jó” és „rossz” csoportba sorolását. Minden étel fogyasztható mértékkel, de van, amit érdemesebb gyakrabban; van, amit inkább ritkábban fogyasztani. Alkalmanként lehet édesség is az étkezés része pl. egy tartalmasabb leves után kínálhatunk túrógombócot vagy a főétel után egy palacsintát, de ez ne jutalom legyen csupán a változatos étkezés része! Mindenki szereti a nassolnivalókat, alkalmanként, kis mennyiségben fogyasztva beilleszthetőek az egészséges táplálkozásba.
5. Étel helyett add inkább jutalmul a gyermekednek az idődet és a figyelmedet! Ha jól viselkedett, jutalmul csináljatok együtt valamilyen örömteli tevékenységet. Például: plusz mese az esti meseolvasásnál, délután egy közös játék, a kedvenc gyerekdalának közös meghallgatása vagy elmehettek valamikor a könyvtárba kivenni egy új, izgalmas könyvet stb. Például „Most már ideje hazaindulnunk a játszótérről. Ha most időben elindulunk este plusz egy részt el tudunk olvasni a Ruminiből. Te is alig várod már, hogy kiderüljön milyen varázseszközt fognak venni a vásárban?"
6. Kisgyerekeknél hasznos, ha van otthon készletben néhány apróság, amit jutalmul adhatunk pl. matrica, nyomda, színes ceruza, színező. "Ha jól viselkedsz, amíg a boltban vagyunk, vár rád otthon egy kis meglepetés."
7. Adhatunk jutalmul apró kiváltságokat is pl. ő ülhet vacsoránál az asztalfőn, hétvégén ő döntheti el a felkínált három filmből, hogy melyiket nézzék meg közösen, ő használhat egy nagy becsben tartott tárgyat pl. mesefigurás bögre, tányér pl. „Ki pakol el a leggyorsabban? Ő ehet vacsoránál a Mickey egeres tányérból!”
8. Büntetésként pedig egy kedvelt tevékenység megvonását helyezhetjük kilátásba „Ha nem hagyod abba a rendetlenkedést, nem marad idő arra, hogy társasozzunk!"
9. Az is jó, ha az evés helyett a mozgást kapcsoljuk össze az örömmel, jutalommal, kikapcsolódással. pl. közös focizás vagy homokozás a kertben, játszóterezés, biciklizés vagy a hétvégén strandolás, kirándulás. „Ha most csendben eljátszol, amíg dolgozom, akkor utána elmegyünk biciklizni egyet."
Ezek csak ötletek, szempontok, amelyeket érdemes a magad ízlésére szabni, biztos a gyermekednek is remek ötletei lesznek! Ezek a módszerek, amellett hogy hatékonyak, ösztönzik a helyes viselkedést, erősítik a családi kapcsolatokat, növelik a közösen eltöltött időt és az evés helyett a mozgást emelik ki, mint jutalmat, kikapcsolódást és örömforrást.